Skákej pro radost (Rope skipping)

9. dubna 2010 v 21:35 | **Popcorn-LaDy** |  Sport
Není to tak dávno, kdy patřilo švihadlo k základnímu vybavení každé tělocvičny, školy ale i domácnosti. Generace nynějších třicátníků a jejich rodičů či prarodičů si jistě velmi živě vybaví ve své paměti příjemně strávený čas na hřišti nebo v parku, kde skákali přes švihadlo dlouhé hodiny a hráli tzv. školku se všemi dětmi v okolí.

Pro mladší ročníky si dovolím objasnit termín "školka". Jedná se o hru, kdy si soutěžící stanoví základních deset přeskoků přes švihadlo a od každého přeskoku se snaží zrealizovat deset opakování. Ten, komu se podaří bez přerušení skočit všech deset přeskoků plynule v příslušném počtu opakovaní, je vítěz. Pokud hráč udělá v průběhu chybu, musí zastavit, a až na něj přijde řada, začne znovu od prvního přeskoku.


Možná toto strohé vysvětlení zní neatraktivně, ale věřte, že hra funguje. Skáčete o sto šest s vidinou vítězství a ani nevnímáte, jak vysoce intenzivní pohybovou činnost vykonáváte. Zajímavé je, že tato pohybová aktivita, která bývala kdysi tak populární, postupně téměř vymizela ze základního rejstříku dětských her. Nevím, zda se tento pohyb stal příliš složitý pro mladší generace, nebo jen zní zastarale a je nepopulární v široké nabídce dalších aktivit.

Mezitím, co jsme na území naší republiky odsunuli skákání přes švihadla téměř do kategorie zapomenutých pohybových činností, se ve světě zformoval ucelený sport pod názvem rope skipping. Má své soutěžní discipliny, ve kterých soutěží družstva i jednotlivci. Má svou evropskou i mezinárodní organizaci. U zrodu tohoto sportu stál v 70. letech minulého století americký učitel Richard Cendali.

Rope skipping má své místo i jako nesoutěžní volnočasová aktivita, kterou můžete provádět téměř kdekoliv. Tím se stává rope skipping dostupný široké cílové skupině lidí, kteří mají rádi pohyb. Skákat můžete sami s jedním švihadlem a pohrávat si s různými kombinacemi přeskoků - s tzv. triky, či se snažit zrealizovat co nejvyšší počet přeskoků za vymezený čas - tzv. speed. Toto skákání je označováno jako single rope a je vnímáno jako fyzicky nejnáročnější.

Další možností je skákání ve dvojici. Ze své zkušenosti lektorky rope skippingu vím, že tato varianta je velmi populární zejména u začínajících skokanů, neboť " ve dvou se to lépe táhne" a můžete se podělit o své zážitky okamžitě se svým skokanským partnerem. Většinou si ve dvojici užijete nejen dřinu, ale i spoustu legrace. Třetí možností je skupinové skákání s dlouhým švihadlem. Dlouhých švihadel můžete mít i více a vytvářet zajímavé kombinace a skokanské dráhy - tzv. double dutch, které vycházejí ze dvou protisměrně se točících švihadel. Tato zmíněná varianta je populární zejména u stálých kolektivů, které mohou spolu pravidelně trénovat.

Rope skipping je mimo jiné činností, která pozitivně zamezuje každodennímu stresu, neboť se při něm bohatě vyplavuje do organismu endorfin, známý hormon dobré nálady. Pravidelným skákáním přes švihadlo je rovněž možné ovlivnit dovednost odrazu, rychlost i dynamickou sílu dolních končetin, dynamickou rovnováhu, koordinaci, manipulační dovednosti a celkovou rytmizaci. Na základě znalostí principů sportovního tréninku můžete sestavit i cílený rope skippingový program za účelem rozvoje pohybových schopností.

Máte-li zájem a motivaci začít skákat přes švihadlo, neobejdete se bez základních informací týkajících se vybavení a techniky skákání. Z několikaleté praxe mohu vřele doporučit skákání přes tzv. trikové švihadlo, které má delší rukojeti (držátka) a umožní snazší provedení přeskoků, zejména pak přeskoků "křížených". Nikdy neskákejte bez bot. Nejen, že trpí ploska nohy, ale vystavujete se také možnosti, že se švihnete švihadlem do prstů, což je velmi bolestivé.

Vhodnou obuví je např. aerobiková nebo jiná, pohodlná, sportovní bota, která má v ideálním případě odpruženou podrážku, zejména pod špičkou, a tím chrání kloubní aparát.

Rope skipping není pouze pohybovou aktivitou, která je určena dětem. Můžete skákat i ve starším věku. Ovšem platí jednoduché pravidlo. Pokud vám činí problém popoběhnout za tramvají nebo souvisle běžet minimálně 15 minut, máte-li nadváhu, vysoký krevní tlak, onemocnění srdce a cév či jiné zdravotní problémy, bude vám tato aktivita zatím zapovězena. Jedná se totiž o high impactovou aktivitu, tedy aktivitu, jež zatěžuje kloubní aparát. Při skákání se tělo nachází po fázi odrazu ve fázi letu (kdy jsou obě dvě chodidla nad podložkou), a tudíž musí logicky následovat dopad. Stejnými fázemi procházíte i například při běhu. Proto jsem použila tohoto srovnání pro lepší představu. Snahou je, aby cvičenci skákali co možná nejlépe technicky, a tím minimalizovali možné negativní vlivy dopadů.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama